AA

Kampania Przemoc zaraża

Kampania społeczna „Przemoc zaraża” zakończona!

Nasza kampania społeczna „Przemoc zaraża" dobiegła końca. Było to jedno z większych, warszawskich działań w ostatnim czasie poświęconych problematyce przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w tym  rzadko  poruszanej (publicznie) kwestii przemocy psychicznej. Kampania przeprowadzona w mediach społecznościowych trafiła przede wszystkim do warszawskiej młodzieży.

Działania promocyjne trwały ponad sześć tygodni. Odzew przeszedł najśmielsze oczekiwania. W kulminacyjnym momencie zasięg kampanii w sieci wyniósł ponad 200 000 odsłon!

Spoty filmowe i posty
Stworzyliśmy cztery spoty filmowe oraz kilkadziesiąt grafik (postów) i teaser (zapowiedź kampanii). Kanałami dystrybucji były dla filmów YouTube oraz Facebook (w tym celu założyliśmy fanpage "Przemoc zaraża"),

                                                     post

 

a dla grafik (postów) Instagram oraz wspomniany fanpage, który dodatkowo  posłużył do zamieszczania wywiadów z aktorami, w których wypowiadali się na temat odgrywanych ról w kontekście przemocy psychicznej.

Plakaty
Na potrzeby kampanii zostało zaprojektowane logo oraz plakaty propagujące działania. Oprawa graficzna została przygotowana przez  Ewę Brejnakowską-Jończyk. Plakaty zostały rozwieszone w kilkudziesięciu stołecznych liceach oraz na większości wyższych uczelni. 

  

plakat 1

                      plakat 2

Facebook
Jako najważniejsze medium promujące kampanię „Przemoc Zaraża” wybrano Facebook. To on miał zapewnić największą ilość wyświetleń. Instagram i YouTube wspierały działania. Statystyki oglądalności potwierdziły wybór strategii. 

                                        fb     ​

Realizatorzy
Scenariusze spotów zostały opracowane przez specjalistki ds. przemocy domowej Stowarzyszenia OPTA Marlenę Dałek i Katarzynę Przyborowską. Na język filmu przełożył je reżyser Kacper Nurzyński. Do realizacji została zaangażowana ekipa filmowa, a na planie wystąpili profesjonalni aktorzy, u boku których zagrała grupa młodzieży stawiająca w tym zawodzie pierwsze kroki. W sumie w czterech filmach zagrało kilkunastu aktorów! Wszystkie sceny zostały nakręcone w autentycznej scenerii: mieszkaniach użyczonych na potrzeby projektu przez przyjaciół i sympatyków naszego stowarzyszenia.

Przesłanie kampanii
Spoty trwały około 1,5 minuty każdy. Pokazywały możliwe przejawy przemocy psychicznej w „zwykłych” codziennych sytuacjach rodzinnych. Młodzi bohaterowie spotów będący świadkami bądź obiektami przemocy psychicznej ze strony najbliższych powielali  nieświadomie w innych sytuacjach społecznych podobnie krzywdzące zachowania. Chcieliśmy pokazać, że wychowanie w środowisku, w którym występują  zachowania i sposoby komunikacji oparte na przemocy wpływa na kształtowanie destrukcyjnych relacji w życiu dorosłym.  To było przesłaniem naszej kampanii: przemoc zaraża, "infekuje" zarówno ofiary, jak i świadków. Krzywdzi i wywołuje trudne emocje. Ważne, aby  to zauważać i o tym rozmawiać.

                                                           przemoc

Filmy  

Poniżanie to nie wychowywanie”.
Film został wyświetlony ok. 14.000 razy, a udostępniony ok. 150 razy. Jego zasięg na Facebooku szacujemy na 34 000 osób! Z kolei statystyki YouTuba pokazują około 5 700 wyświetleń do końca stycznia 2018 roku!                       
 

                                  ponizanie

 

 

                                                         ponizanie to nie

 

„Poniżanie to nie wychowywanie” to pierwszy spot wyemitowany w sieci. Banalna wydawałoby się historia: ojciec, pełen złości, której nie potrafi opanować, wyładowuje ją na córce pod płaszczykiem metody wychowawczej - nauczki za niewyrzucenie śmieci. Nie zważając na obecność koleżanek córki, wchodzi do jej pokoju i agresywnie wysypuje zawartość kubła na podłogę. Upokarza dziewczynę podwójnie: poniża ją w obecności rówieśniczek ze szkoły i osobiście traktując symbolicznie „jak śmiecia".  Córka "oddaje" wkrótce takie zachowanie w szkole, wyżywając się w podobny sposób na koleżance.
                                                

„Kontrola to nie troska”
Film został wyświetlony ok. 11.000 razy, a udostępniony ok. 20 razy. Zasięg na Facebooku szacujemy na 25 000 osób! Statystyki YouTuba pokazują około 2 600 wyświetleń do końca stycznia 2018 roku!


                                  kontrola
 

                                                      to nie troska

 

„Kontrola to nie troska” to ze wszystkich spotów najbardziej kontrowersyjny. Historia matki, która powodowana przesadną troską kontroluje bez przyzwolenia komputer swojej pełnoletniej córki i przyłapana na tym, zamiast porozmawiać , „obrażona” wybiega z pokoju.  Córka pozostaje sama, oniemiała. Nadmierna, nieuzasadniona w tym przypadku kontrola kamuflowana troską, jest w istocie przejawem przemocy psychicznej. Takie zachowanie, jak można się domyślić niejednorazowe, także pozostawia ślad. Dziewczyna w czasie randki, kiedy jej chłopak wychodzi na chwilę i zostawia komórkę, kontroluje jej zawartość. Przyłapana, podobnie jak wcześniej matka, wybiega „obrażona” z pokoju. Film stawia trudnie pytania: gdzie kończy się troska, a zaczyna kontrola? Czy i w jakich okolicznościach można przeglądać zawartość telefonu, laptopa bliskiej osoby? Reakcje na film zdradziły, że temat był i jest trudny, kontrowersyjny. Sprowokował dyskusję o granicach w relacji z bliską osobą.

„Dominacja to nie temperament”
Film został wyświetlony ok. 77 000 razy! Udostępniony w sieci ok. 430 razy. Zasięg na Facebooku szacujemy na 200 000 osób! Na samej stronie Stowarzyszenia OPTA film był obejrzany 1 200 razy. Na  YouTubie  został wyświetlony około 3 000 razy.    

                                 dominacja                

 

                                                       domin

 

„Dominacja to nie temperament”, kolejna „zwyczajna historia”. Poranek, ojciec  je śniadanie skwapliwie obsługiwany przez żonę. Towarzyszy mu syn. Pan domu niezadowolony z opieszałości żony „karze ją” zrzucając na podłogę filiżankę z kawą. Ewidentnie wyżywa się. Widz jest świadkiem przemocy, jest ona nieoczekiwana, dotkliwa, krzywdząca. Syn, świadek nie reaguje, nie komentuje, wydaje się być nieobecny. A jednak to wystarcza, żeby „zarazić się przemocą”. Na spotkaniu z przyjaciółmi powiela  zachowanie ojca w stosunku do swojej dziewczyny. Prosta historia, ale robiąca wrażenie, także dzięki grze aktorskiej. Znalazło to swoje odbicie w liczbie wyświetleń filmu w sieci.

„Izolacja to nie miłość”
Film był wyświetlony ok. 19 000 razy! Udostępniony w sieci ok. 100 razy, a zasięg na Facebooku szacujemy na 54 000 osób! Na samym  YouTubie  film został wyświetlony około 1 000 razy. 

                                   izolacja

 

                                                      izol

 

Ostatni spot kampanii. Kolejny film o „zwyczajnej, codziennej” przemocy psychicznej. Bohater będąc jeszcze dzieckiem był świadkiem awantur rodziców, w tym agresywnych zachowań ojca w stosunku do matki izolującej ją od rodziny. Chłopak, będąc już młodym dorosłym powielił zaobserwowane u ojca zachowania: pod przykrywką miłości uniemożliwił dziewczynie spotkanie z koleżankami. Okazywane "uczucie" nie było przejawem miłości lecz chęci narzucenia swojej woli.

Inne statystyki
O powodzeniu kampanii świadczą także inne statystyki. Dla przykładu: średni czas oglądania spotów wynosił około 1,20 minuty. Jeśli każdy trwał przeciętnie 1,5 minuty oznacza to, że większość osób, która kliknęła na film, obejrzała go do końca! Gros publiczności stanowili mieszkańcy Warszawy, ale jako ciekawostkę można odnotować fakt, że kampania była obserwowana także w Wielkiej Brytanii (3%), Niemczech (1,5%), a nawet Stanach Zjednoczonych (0,5%). Kampania zainteresowała głównie kobiety, które stanowiły ponad 65% widowni. Największym zainteresowanie „Przemoc zaraża” cieszyła się wśród publiczności w wieku od  25 do 34 lat i następnie w wieku od 18-24 lat.

Media
„Przemocy Zaraża” spotkała się także z odzewem w mediach, jej autorki udzieliły wywiadów m.in. w radiu TOK FM oraz w programie I Polskiego Radia. Radio MUZO FM poświęciło kampanii audycję. Rozmowę z autorkami w TOK FM można odsłuchać pod linkiem:
http://audycje.tokfm.pl/podcast/Przemoc-to-nie-tylko-bicie-O-przemocy-psychicznej-w-rodzinie-ikampanii-Przemoc-zaraza-rozmawiali-Katarzyna-Przyborowska-Marlena-Dalek-i-Pawel-Sulik/56322

Należy wspomnieć, że nasze działania doczekały się licznych komentarzy w sieci. Wielu blogerów, pism internetowych itp. wspomniało o naszej kampanii udostępniając przy okazji linki do filmów. 

Nasza WWW
kampania w naturalny sposób przełożyła się na zainteresowanie ofertą Stowarzyszenia i samą organizacją. W miesiącach grudniu i styczniu zauważyliśmy znacznie większą  liczbę wejść na naszą stronę WWW, w sumie przez ten czas „odwiedziło nas” przeszło 1,5 tysiąca osób! 

                                  strona www

 

Powodzenie kampanii zachęciło nas do podjęcia starań o jej kontynuację. Mamy nadzieję, że z powodzeniem, o czym wkrótce będzie informować!